Rida ut stormen

Det finns ett uttryck som lyder att man ska "rida ut stormen" med det menas att man ska hålla i och inte ge upp och liksom hänga med vägen ut tills vinden mojnar och faran är över. Det finns något fint, romantiskt drag över det uttrycket tycker jag. Men oftast är det väldigt sant. Att det enda man har att göra är just att "rida ut stormen."
Ett annat uttryck jag gillar är "bättre fly än illa fäkta", även det har sina poänger. Men kruxet är dock att veta när man ska göra det ena eller det andra.

Jag tror inte på att stillasittande låta livet fortgå längs en väg jag inte trivs med, jag tror på handlingskraftighet och på kraften att våga stå upp för den man är och det man tror på. Livet är för kort för att spenderas med saker man inte trivs med. Samtidigt som det faktiskt aldrig går att undgå saker i livet som man trivs mindre bra med... Men desto större anledning att förändra sitt liv på de punkter som faktiskt går att förändra! Sluta umgås med energitjuvar som bara är intresserade av sig själva, hur fint det än är att ge måste man också få ta lite. Trivs du inte med att livet hela tiden följer samma rutiner så gör något annorlunda. Låt ingen sätta sig på dig och låt ingen trampa på dig! Var stolt över den du är och det liv du lever! Det är iaf en devis jag skulle vilja leva efter än mer!
Ibland kräver livet helt enkelt att vi bara rider ut stormen och biter ihop, men ibland är det helt enkelt bättre att fly än att illa fäkta. Välja sina strider och hela tiden fråga sig: "Är det värt det?" Bara vi inte gömmer oss för att vi är fega och konflikträdda, utan helt enkelt för att vi inte längre kan ta oss framåt. När det inte längre är konstruktivt, visst gå din väg. Men göm dig aldrig och fly inte från saker som är svåra och jobbiga.
För något som livet lärt mig är iaf att jag är som jag är av en anledning, och ingenting som händer mig kan någonsin vara tillräckligt värt för mig att ändra den jag är. Utvecklas, växa och i sin tur förändras visst, men jag är den jag är, och det är tillräckligt för att trumfa allt som bara vill mig illa. Jag ska rida ut den här stormen också.
Jag har inte svaret i hand, men något jag vet är att var situation kräver sitt svar. Och det svaret ska jag kämpa för. Ett steg i taget.

Bön:
Tack Gud för att jag får lägga mitt liv i dina händer och lita på att när jag faller tar du emot.
Du reser mig upp och du håller min hand och hjälper mig återfå balansen.
Jag ryms alltid i din famn. Tack!

Kommentarer
Postat av: Monster

Du är ju jätteduktig på att skriva. :) Men absolut, man måste kunna välja sina strider. Men själv anser jag också, att "rida ut stormen" innefattar även när man flyr, för det är också ett oväder i sig.



Kram

2011-03-17 @ 03:05:41
URL: http://themonsterandme.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0