In between

Jag vet att det klokaste jag skulle kunna göra just nu är att sova. Men i denna sena timme har jag faktiskt ingen som helst lust att vara klok - åtminstone inte gällande sömnen.
Jag känner för att blogga och dela med mig av de tankar som präglar mitt sinne. För er skull eller för min? Det kan kvitta, just nu ska tankarna bara ut. Så kanske jag känner mig mer villig till sömnens land sedan.

Som titeln avslöjar så är jag in between. Mitt emellan.
Jag tänkte först på det faktum att jag precis skrivit en hemtenta och genast måste börja skriva på omtentan från den förra kursen. I och med att det är helg så är jag också mellan kurser, då den nya kursen börjar på måndag.
Jag är så pepp. Eller inte.
Men i skrivande stund inser jag att det inte bara är mellan olika moment i studierna som jag befinner mig i. Jag tycker mig befinna mig mitt emellan i själva livet.
När jag ibland klagar på att jag flyttat hem igen under studierna och när jag klagar på att det är mycket att göra på LiU (Linköpings Universitet) så brukar mamma påminna mig om att "det är en övergångsperiod". Hon menar väl och hon har rätt. Det är en övergående period i livet, jag kommer inte alltid att bo hemma och jag kommer inte alltid att plugga (åtminstone inte befinna mig på Socionomprogrammet i all evighet i alla fall). Men ändå så gör mig den repliken rätt nedslagen.
Jag vill inte att mitt liv ska vara en övergångsperiod. Jag vill leva här och nu. Inte vänta resterande tid av utbildningen innan jag gör det. Överraskande nog finns ett väldigt klokt råd om livet att hämta ur Projekt Runway på kanal 3, där Tim Gun frekvent säger till deltagarna "Make it work". Just där och då handlar det inte just mycket mer än om att få ett plagg att bli det bästa det kan bli. Hur det än har sytts eller hur illa det än har gått med utformningen av plagget så är hans uppmaning alltid "få det att funka". Och ja det kan ses som en flyktig, måhända nonchalant eller ytlig kommentar. Men det finns ett större djup än så om man bara stannar upp och tänker ett slag.
Få det att funka. "Make it work".
Vi tar alla beslut här i livet, och det är inte alltid vi tycker att det blev som vi tänkt oss. Men kanske är det då vi ska ta till oss de orden och helt enkelt få det att funka. Eller för att dra det ännu längre, "Make it worth it" som jag ofta sa till en vän som flyttat utomlands ett år och inte trivdes till 100% och undrade om han gjort rätt. Gör det värt det, gör det värt alla uppoffringar. Det är mycket sällan vi kan göra ett val ogjort, och tänk om vi kunde ändra livsinställning och istället för att ångra oss och åma oss för vad som inte blev riktigt som vi ville, tänk om vi istället kunde tänka, make it work.

Så jag försöker att ta till mig utav Tim Guns råd och mitt eget för den delen. I'll make it work and I'll make it worth it. Livet är inte en transportsträcka. Det är vägen som räknas - inte målet.

Peace out  //Jess

Kommentarer
Postat av: Ida

Åh, väl skrivet! Verkligen. Du är bäst, min Pez, jag saknar dig!



Och så började jag tänka på Fucking Åmål när jag läste. "Jag är hellre glad nu än om 25 år", säger Agnes. Jag vet inte hur många gånger jag citerat det, för det är så sant. Livet är nu!

2010-11-22 @ 16:54:19
URL: http://regnbagsblomma.blogspot.com
Postat av: Jess

Tack fina vännen! Jag börjar redan spåna vidare på små projket i mina tankar ;) <3

2010-11-22 @ 23:53:02
URL: http://honjessicaduvet.blogg.se/
Postat av: Johan

Du skriver bra, Jess! :)



Du har lite rätt där faktiskt. Jag fick tänka efter lite först, tycker på ett sätt nämligen att det är målet som är det viktiga, att man når dit man vill, men så slog det mig.

Målet är huvuddelen, det är dit man vill nå, oavsett om det gäller sportsligt, privat, jobbmässigt e.d. men för att nå dit så är det vägen dit som räknas, att man lever här och nu och försöker göra det bästa av situationen.

Ta mig t.ex. Paralympics 2016. Det är mitt mål, men jag kan inte bara säga att det är mitt mål, jag måste nå dit också. Det löser sig inte bara för att jag säger att jag ska dit. För att nå dit krävs mycket träning, både fysiskt och konditionsmässigt. Varje pass är lika viktigt. 1 skippat pass är kanske inte så mycket i mängden, men skippar man 1 pass här, 1 pass där osv. då blir det mycket till slut.

Så för att nå målet, då krävs det att man lever här och nu, kämpar för det man vill uppnå varje dag, oavsett vad det gäller, även om det inte alltid är lätt i alla lägen...

Så tycker jag. :)



Sleep well cykelställ! :)

2010-11-26 @ 00:39:18
URL: http://schumacher4ever.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0